Kniha návštěv
Rádi bychom věděli co si myslíte o našich stránkách a našich produktech. Prosíme zanechte Váš komentář v této veřejné knize návštěv, kde můžete sdílet vaše názory s jinými návštěvníky.
Přidat komentář
Vaše názory
Jakub Kubálek
5.3.2014 14:58
Dobrý den,
rád bych tímto poděkoval všem, kteří se podíleli na základním kurzu koordinátora BOZP, který jsem měl možnost absolvovat. Všem vřele doporučuji !! Výborní lektoři a spousta zajímavých a přínosných informací.
Jakub Kubálek
Jana Švestková
4.3.2014 17:56
Dobrý den. Můžete mi prosím sdělit jaké práce v BOZP mohu provádět pro firmy s 25 a více zaměstnanci, když již nemám platné OZO? K činnosti ROVS - po 20 létech zkušeností mohu jedině chválit!!!! Všechny kurzy a to od prvopočátku, byly vždy na velice dobré úrovni. IT pracovníci si zaslouží rovněž velikou pochvalu. Pan Ferda i pan Frólich mi pokaždé vše velice trpělivě vysvětlili a pomohli. Za výbornou 20letou spolupráci - zkušenost děkuji a přeji všem jen to dobré. Jana Švestková
Odpověď:
Zánik odborné způsobilosti k zajišťování úkolů v prevenci rizik v oblasti BOZP v důsledku nevykonání opakované zkoušky podle zákona č. 309/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů do 5 let od zkoušky předchozí ve svém důsledku znamená, že fyzická osoba již nemůže tuto odbornou činnost vykonávat a nemůže tudíž osobně vytvářet dokumenty související s výkonem této činnosti (rovněž označovat tyto dokumenty svým jménem a samozřejmě číslem osvědčení, které pozbylo platnost). Zánikem tak dochází ke snížení kvalifikačního stupně fyzické osoby; její profesní pozice, pokud jde o náplň činnosti, v podstatě odpovídá požadavkům na výkon povolání Technik BOZP, jak ho popisuje Národní soustava povolání. Jde zejména o:
• Provádění preventivních kontrol BOZP na pracovištích zaměstnavatele.
• Shromažďování podkladů pro analýzu, posouzení a řízení rizik.
• Kontroly dodržování požadavků právních a ostatních předpisů k zajištění BOZP a požadavků zaměstnavatele.
• Školení zaměstnanců o právních a ostatních předpisech k zajištění BOZP (Národní soustava povolání uvádí „vyjma vedoucích zaměstnanců“).
• Spolupráci při objasňování příčin a okolností vzniku pracovních úrazů a nemocí z povolání.
• Shromažďování podkladů pro kategorizaci prací.
• Zpracovávání a aktualizaci dokumentace BOZP (kromě analýzy a posuzování rizik).
• Sledování platnosti odborné a zdravotní způsobilosti zaměstnanců.
• Spoluúčast při jednáních s kontrolními a inspekčními orgány.
Pro zaměstnavatele (zaměstnávající – jak uvádíte – více než 25 zaměstnanců), kterým budete poskytovat své služby v oblasti BOZP jako fyzická osoba podnikající, avšak bez odborné způsobilosti, to znamená, že provádění úkolů v prevenci rizik musí zajišťovat odborně způsobilým zaměstnancem nebo jinou osobou mající odbornou způsobilost.
S pozdravem Mgr. Jaroslav Brácha
Jiří Tobola
17.2.2014 10:57
Dobrý den, ve dnech 3.2.-6.2. 2014 jsem se zúčastnil v Brně přípravného kurzu s následnou zkouškou z prevence rizik u firmy ROVS. Chtěl bych touto cestou poděkovat všem lektorům kurzu, p. H. Loudínové a P. Rašovské za profi přístup, ochotu a vstřícnost. Všem tímto firmu ROVS doporučuji.
Ještě jednou děkuji a krásné dny všem Jiří Tobola
Pavel Weihrauch
17.2.2014 10:03
Dobrý den, prosím o informaci, zda mohu z pozice OZO v prev. rizik, přímo udělovat pokuty zaměstnancům za porušení předpisů BP nebo pouze podávat návrh jejich vedoucím ? Můj nadřízený vedoucí to vyžaduje.
Zaměstnavatel mi vydal pověření na zajišťování úkolů v prevenci rizik.
Domnívám se, že bych musel mít i pověření na možnost udělování pokut z BP, stejně jako musí být pověření na provádění dechových zkoušek na přítomnost alkoholu. Prosím o informaci,kde a v kterém zákoně to najdu.
Děkuji za podání informace
Pavel Weihrauch
OZO v prevenci rizik
Odpověď:
Není možné, aby odborně způsobilá osoba v prevenci rizik (dále jen OZO) ukládala a vybírala peněžní pokuty. OZO provádí poradenskou a kontrolní činnost. Finanční postihy za nedodržování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci mohou být stanoveny jako jeden z prémiových ukazatelů, o kterých rozhoduje přímý nadřízený pracovníka.
Přeji pěkný den
Mgr. Marcela Dobřanská, ROVS
DOPLNĚNÍ ODPOVĚDI:
Zákoník práce § 346b, odst. 1 přímo zakazuje zaměstnavateli udělovat jakékoli pokuty za porušení předpisů bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Pokuty tedy nemůže udělovat jménem zaměstnavatele žádný zaměstnanec pověřený zaměstnavatelem, včetně zaměstnance ve vedoucí funkci, a ani přímý nadřízený nemůže udělování pokut nařídit svému podřízenému jako pracovní povinnost. Udělování pokut zaměstnavatele nelze ošetřit ani vydáním interního předpisu nebo stanovením v některé části interního předpisu. Pro přímý rozpor se zákonem by byl interní předpis nebo jeho část neplatná.
V tomto případě se jedná o porušení ustanovení zákona 262/2006 Sb., zákoníku práce, zaměstnavatelem.
V krajním případě by mohlo jednat o „přestupek fyzické osoby na úseku odměňování zaměstnanců“ nebo „správní delikt právnických osob na úseku odměňování zaměstnanců“ tím, že fyzická nebo právnická osoba provede ze mzdy nebo platu zaměstnance bez dohody o srážkách ze mzdy nebo platu jiné než stanovené srážky, za což ji může být udělena pokuta až do výše 2.000.000,- Kč.
Zákon 262/2006 Sb., zákoník práce, § 346b, odst. 1:
„Zaměstnavatel nesmí zaměstnanci za porušení povinnosti vyplývající mu ze základního pracovněprávního vztahu ukládat peněžní postihy ani je od něho požadovat; to se nevztahuje na škodu, za kterou zaměstnanec odpovídá.“
Jiří Kocián
ROVS
6.2.2014 9:06
Víte,
že jsme pro Vás přichystali kalkulačky k výpočtům odborného odhadu zátěže hlukem a vibracemi?
Naleznete je v záložce Knihovna. Sledujte naše stránky a budete vždy v obraze.
Hezký a úspěšný den přeje Váš ROVS tým
M. Zíma
21.1.2014 8:34
Dobrý den,
chci se zeptat, jestli uvažujete o rozšíření termínu zkoušky pro OZO PR i jako opakovanou po 5 letech, a to konkrétně 13.11. 2014 v Brně? Všechny termíny v jiných městech v listopadu máte i pro opakovanou zkoušku, ale v Brně nikoliv, proč? Děkuji
Odpověď:
Dobrý den,
děkujeme za upozornění, Vámi požadovaný termín zkoušky opakované po 5 letech jsme na stránky doplnili a můžete se na něj přihlásit zde: https://www.rovs.cz/zkousky/prevence-rizik/zkouska-odborne-zpusobilych-osob-prevence-rizik-opakovana-po-peti-letech-podle-zakona-c-309-2006-sb-brno_e252
S pozdravem Ing. Hana Martinát Loudinová
Milan Zolman
6.1.2014 7:50
Rizika - Žebříky přenosné:
* žebříky používat jen pro krátkodobé, fyzicky nenáročné práce při použití jednoduchého nářadí;
* udržovat žebříky v řádném technickém stavu;
* poškozené žebříky odstranit z pracoviště;
* při používání žebříků dodržovány zákazy:
- používat poškozené žebříky,
- pracovat nad sebou a vystupovat a sestupovat po žebříku více osobám současně,
- nebezpečně a nadměrně se vyklánět (tj. vychylovat těžiště těla) mimo osu žebříku,
- vynášet a snášet břemeno hmotnosti nad 20 kg,
- pracovat na jednoduchém žebříku ve vzdálenosti chodidel blíže než 0,8 m od jeho konce a na dvojitém žebříku blíže než 0,5 m od jeho konce,
- vystupovat na žebřík s poškozenou a nevhodnou a znečistěnou obuví, s dlouhými tkaničkami apod.
* dodržovat zákaz nebezpečného vyklánění ze žebříku do strany a také práce pracovníka příliš blízko horního konce žebříku, kdy dochází ke snížení stability žebříku;
* k zajištění stability žebřík zabezpečovat proti posunutí, bočnímu vychýlení, zvrácení a rozevření;
* horní konec spolehlivě opřít o vrchní postranice, popř. žebřík připevnit ke stabilní konstrukci;
* zajištění dostatečně dlouhého žebříku tak, aby žebřík používaný pro výstup přesahoval výstupní úroveň (podlahu, plošinu o 1,1 m přesah mohou nahradit pevná madla, části konstrukce za kterou se lze spolehlivě uchopit);
* postavení jednoduchého žebříku se sklonu do 2,5 : 1;
* při práci na žebříku, kdy je pracovník chodidly ve větší výšce než 5 m, používat osobní zajištění proti pádu;
* před každým použitím žebříku provádět vizuální prohlídky žebříku (provádí pracovník užívající žebřík);
* pravidelné prohlídky, nepřetěžování žebříku, řádné skladování dřevěných i kovových žebříků;
Toto není pravda:
- vynášet a snášet břemeno hmotnosti nad 20 kg,
Odpověď:
Dobrý den, pane Zolmane,
k Vaší připomínce týkající se přenosných žebříků dovolte stručnou odpověď. Ačkoliv neuvádíte konkrétní zdroj, ve kterém se Vámi připomínkovaný chybný údaj objevuje, předpokládám, že máte na mysli počítačový program Rizika na PC. Požadavky na přenosné žebříky se v tomto programu zmiňují v Knihovně rizik, v níž jsou položky s popisem nebezpečí a s nimi souvisejících rizik uspořádány podle příslušných odvětví ekonomické činnosti a dále tříděny podle pracovišť a činností. V případě žebříků jde o položky „Žebříky“, „Malířské práce“, „Pokrývačské práce“, „Izolatérské práce“, „Zahradnictví – sadařské práce“. V aktuální verzi ve všech těchto položkách ovšem se uvádí v souladu s příslušným prováděcím nařízením vlády hodnota 15 kg. Pokud jde opravdu o mnou výše citovaný software a Vy jste jeho oprávněným uživatelem, doporučuji stáhnout si aktuální verzi, kterou najdete na našich webových stránkách: Naše nabídka – Software – Rizika na PC – Aktualizace programu. To se týká i dalšího rozšiřování Knihovny rizik do budoucna. Aktualizace tohoto programu jsou pro legální uživatele zdarma.
V případě, že Vaše připomínka vychází z jiného zdroje než je výše uvedený program, uveďte ho prosím konkrétně.
S pozdravem Mgr. Jaroslav Brácha
A. Martínková
13.12.2013 18:18
Dobrý den, prohlížela jsem si na Vašich stránkách nabídku na lednové školení a přezkoušení pracovníků z vyhl. č. 50/1978 Sb. a poněkud mě zarazil formulář požadovaného lékařského potvrzení, je ho dosud možno použít?
Odpověď:
Dobrý den, zaměstnavatel je povinen evidovat a držet LP svých zaměstnanců v cyklech podle pracovního zařazení, v rámci školení vyhlášky 50/78 Sb. požadujeme dodání kopií avizovaných listin, avšak originál LP musí být vždy k dispozici zejména u zaměstnavatele. Pokud je lékařské potvrzení u zaměstnavatele starší než požadujeme pro účely prozkoušení z Vyhlášky 50/78 Sb., avšak zaměstnanci ještě nedoběhl povinný cyklus na LP určený pracovním zařazením, vydává se LP jen pro tento účel. Tiskopis, který uvádíme je pouze orientační, lze samozřejmě použít lékařské potvrzení, které je obsahem dokumentace k BOZP u zaměstnavatele.
S pozdravem Ing. Elena Loudinová
Michal
29.11.2013 12:34
Dobrý den, potřeboval bych vyškolit tak, abych mohl školit zaměstnance sám, lze to u Vás a jaká je cena? Děkuji
Odpověď:
Dobrý den,
napište mi prosím na elena.loudinova@rovs.cz, u této otázky je potřeba bližší specifikace. Podstatný je například i počet zaměstnanců.
S pozdravem
Ing. Elena Loudinová
Jana Michlová, SSMSK, p.o. Ostrava
31.10.2013 6:59
Vážená společnosti !
Přijměte touto cestou srdečné poděkování za přípravu a organizaci zkoušky z odborné způsobilosti k zajiš´tování úkolů v prevenci rizik v oblasti bezpečnosti a ochraně zdrav í při práci, kterou jsem absolvovala v Ostravě dne 24. 10. 2013. Studijní materiály, které byly uchazečům poskytnuty, nmají vysokou úroveň a budou sloužit pro konkrétní práci v oboru. Srdečné poděkování patří i organizační pracovnici paní Zuzaně Jedličkové a odborné zkušení komisi za celý průběh a organizaci zkoušky.