Otázky a odpovědi
Dotaz č.145
Chtěli by jsme v provozu skladovat 2 IBC kontejnery a to v regálu nad sebou. V kontejneru je chemická látka, která není toxická, žíravá ani hořlavá. Chtěla bych vědět zda existuje nějaká legislativa či norma, která upravuje maximální možnou výšku skladovaných chemických látek. Nikde totiž nemůžu nic najít.
Odpověď
U látek, které nemají nebezpečné vlastnosti, např. žíravost, není tento parametr nikde stanoven. Skladovací výška tudíž bude vycházet z konstrukčního charakteru skladovacích zařízení, např. nosnosti.
Postupovat v souladu s návodem výrobce k používání manipulační jednotky.
Publikováno v Poradce BOZP – otázky a odpovědi, 21. ročník, vydával ROVS
Dotaz č.144
Může držitel průkazu obsluhy VZV např. třídy II, druhu W1 obsluhovat jakýkoliv jiný vozík stejné třídy a druhu, pokud bude seznámen s návodem k obsluze vozíku a prakticky zaučen v obsluze? Např. montážní organizace si pronajímají motorové vozíky v různých částech republiky.
Odpověď
Odpověď navazuje na dříve uvedené reakce na dotazy. Nutno připomenout prokazatelné seznámení s místním provozním bezpečnostním předpisem (rozborem rizik), platnost průkazu (osvědčení odborné způsobilosti) obsluhy motorových manipulačních vozíků tj. roční periodicita opakovaného školení, především jde-li o průkaz vydaný certifikačním orgánem. Vzhledem k platnému znění zák. č. 361/2000 Sb., pravidla provozu na pozemních komunikacích i platnost odpovídajícího řidičského oprávnění (ŘO) silničních motorových vozidel. Termín výměny ŘO vydaných do konce r. 2004 skončil 31.12 2013. Nezanedbatelným faktem je vůbec držení řidičského průkazu, tj. nebyl-li obsluze řidičský průkaz odebrán v přestupkovém nebo trestném řízení.
Poznámka:
Především už žádný průkaz řidiče MV být nemusí, není upraveno žádným předpisem, a roční periodicita též není žádným předpisem stanovena – tu si stanovuje zaměstnavatel.
Mimo jiné dle ČSN 26 8805, čl. 3.3.2 písm. e) by provozovatel MV měl zajistit prokazatelné seznámení řidiče MV s bezpečným používáním vozíku a přídavných zařízení, které bude řidič obsluhovat.
Publikováno v Poradce BOZP – otázky a odpovědi, 21. ročník, vydával ROVS
Dotaz č.143
Jaké předpisy a normy je třeba použít při tvorbě MPBP (místní provozní bezpečnostní předpis – rozbor rizik) pro provoz VZV s pohonem na LPG a při přípravě školení obsluhy těchto vozíků?
Odpověď
Rozhodující výchozí podmínkou je zda se jedná o čerpací stanici a výdejní stojan LPG nebo pouze výměna lahví plněných LPG (CNG), jejich skladování a manipulační operace s nimi.
Stručný přehled dotčených předpisů:
- Zák. č. 350/2011 Sb., o chemických látkách a chemických směsích a o změně některých zákonů (chemický zákon), v platném znění
- Vyhl. č. 402/2011 Sb., o hodnocení nebezpečných vlastností chemických látek a chemických směsí a balení a označování nebezpečných chemických směsí
- Zák. č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci), v platném znění
- NV č. 378/2001 Sb., kterým se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí
- NV č. 168/2002 Sb., kterým se stanoví způsob organizace práce a pracovních postupů, které je zaměstnavatel povinen zajistit při provozování dopravy dopravními prostředky
- Zák. č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, v platném znění, včetně souvisejících předpisů a nařízení vlády (ADR)
- Zák. č. 266/1994 Sb., zákon o drahách, v platném znění včetně souvisejících předpisů a nařízení vlády (RID)
- Vyhl. č. 341/2002 Sb., kterou se provádí zák. č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, v platném znění
- Nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, v platném znění
- NV č. 406/2004 Sb., o bližších požadavcích na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v prostředí s nebezpečím výbuchu
- Vyhl. ČÚBP a ČBÚ č. 18/1979 Sb., kterou se určují vyhrazená tlaková zařízení a stanoví některé podmínky k zajištění jejich bezpečnosti, v platném znění
- Vyhl. ČÚBP a ČBÚ č. 21/1979 Sb., kterou se určují vyhrazená plynová zařízení a stanoví některé podmínky k zajištění jejich bezpečnosti, v platném znění
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 Sb., o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek, o zřízení Evropské agentury pro chemické látky (REACH)
- Nařízení komise (EU) č. 453/2010, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a rady (ES) č. 1907/2006, o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek (REACH)
- Nařízení ES č. 1272/2008, o klasifikaci, označování a balení látek a směsí (CLP)
Normativní požadavky
- ČSN EN 589+A1 Motorová paliva – Zkapalněné ropné plyny (LPG) – Technické požadavky a metody zkoušení
- ČSN 07 8304 Tlakové nádoby na plyny. Provozní pravidla
- ČSN 38 6405+Z1 Plynová zařízení. Zásady provozu
- ČSN 38 6462 Zásobování plynem – LPG – Tlakové stanice, rozvod a použití
- TPG 304 01 Čerpací stanice propan- butanu pro motorová vozidla
- TPG 200 00 Skladování, prodej a doprava tlakových nádob s LPG
- TPG 402 01 Tlakové stanice, rozvod a doprava LPG
- TPG 301 01 Plnírny, přípravny, zkušebny a opravny tlakových nádob k dopravě LPG
- TPG 304 01 Čerpací stanice propan-butanu pro motorová vozidla
- TPG 403 01 Použití propan-butanu (LPG) k pohon u vozidel
- TPG 304 02 Plnící stanice stlačeného zemního plynu pro motorová vozidla
- ČSN EN 1439 Zařízení a příslušenství na LPG - Postup kontroly lahví na LPG před plněním, v průběhu plnění a po naplnění
- ČSN EN 1440+A1 Zařízení a příslušenství na LPG – Periodická kontrola znovuplnitelných lahví na přepravu LPG
- ČSN ISO 3691+Amd 1 (26 8812) Motorové vozíky. Bezpečnostní předpisy
- ČSN EN ISO 3691–1 (26 8812) Manipulační vozíky – Bezpečnostní požadavky a ověření – Část 1: Manipulační vozíky s vlastním pohonem, jiné než vozíky bez řidiče, vozíky s proměnným vyložením a vozíky k přepravě nákladů + Opr.l
- ČSN EN 1755+A2 (26 8815) Bezpečnost manipulačních vozíků. Provoz v prostředí s nebezpečím výbuchu – Použití v hořlavých plynech, parách, mlhách a prachu
- ČSN EN 12817, 12819 Zařízení a příslušenství na LPG. Kontroly a revize zásobníků na LPG
- ČSN 69 0012 Průmyslové armatury. Tlakové nádoby stabilní. Část 2. Provozní požadavky
- ČSN 13 4309-2 Pojistné ventily –Technické požadavky
- ČSN EN 14678-2+A1 Zařízení a příslušenství na LPG – Konstrukce a provoz zařízení na LPG pro automobilové čerpací stanice - Část 2: Komponenty kromě výdejních stojanů a požadavky na instalaci.
- podrobně viz Bezpečnostní listy vydané např. firmou PRIMAGAS
Samozřejmě ne na posledním místě je návod k obsluze a údržbě příslušného motorového manipulačního vozíku.
Nezanedbatelným dokumentem ke školení je pokyn ČÚBP čj. 3365/1.40/93/15.99 z 18.1. 1994. Odkazuje se sice na již neplatné předpisy, jejich novely však obsahuje výše uvedený seznam.
Místní provozní bezpečnostní předpis musí rovněž obsahovat výsledky hodnocení rizik a zejména opatření k jejich snížení. Co se týká školení - důležitá je metodika školení a vydávání osvědčení odborné způsobilosti obsluh motorových manipulačních orgánů, vydaná příslušným certifikačním orgánem, se kterou byl instruktor a zkušební komisař obsluh motorových vozíků prokazatelně seznámen a složil zkoušku dokladující znalosti této metodiky. Neškodí připomenout, že certifikovaní instruktoři a zkušební komisaři jsou povinni absolvovat pravidelné rekvalifikační školení a zkoušky.
Publikováno v Poradce BOZP – otázky a odpovědi, 21. ročník, vydával ROVS
Dotaz č.142
Patří motorový vozík s pohonem LPG do třídy 2 nebo do třídy 3?
Odpověď
Motorové manipulační vozíky a jejich obsluhy jsou s účinností od 1. 4. 2013 definované v ČSN EN ISO 3691 – 1 (26 8812) Manipulační vozíky – Bezpečnostní požadavky a ověření – Část 1: Manipulační vozíky s vlastním pohonem, jiné než vozíky bez řidiče, vozíky s proměnným vyložením a vozíky k přepravě nákladů + Opr. 1. Nahradila mimo jiné ČSN EN 1726-1 (26 8809) z února 2000.
Manipulační vozík s vlastním pohonem je kolové vozidlo mající minimálně tři kola s hnaným pohonným mechanizmem, kromě těch, pohybujících se na kolejnicích, navržené buď pro nesení, tlačení, zdvihání, stohování nebo ukládání do regálů jakéhokoliv druhu nákladu a ovládaného obsluhou.
Obsluha je určená osoba, příslušně vycvičená a oprávněná, která je odpovědná za pohyb a manipulaci s břemenem u manipulačního vozíku. V závislosti na typu vozíku může obsluha jet na manipulačním vozíku, vozík doprovázet pěšky (např. řízení ojí, kabelem) nebo dálkově (např. dálkové radiové ovládání).
Dotaz zřejmě vychází z textu ČSN 26 8805 z prosince 1997, která byla nahrazena novou ČSN 26 8805 Motorové vozíky – Provoz, údržba, opravy a technické kontroly v červenci 2000 a mimo jiné nahradila i ČSN 26 8800 z roku 1974.
V normě ČSN 26 8805/1997 článek 4.3 Rozdělení vozíků uváděl následující tabulku 1:
Třída | Druh | Způsob řízení vozíků | |||
Ručně vedené | Pákové řízení | Volantové řízení | Zdvihací plošina | ||
I. Elektrovozíky | Plošinové a nízkozdvižně | A | B | C | - |
vysokozdvižné | D | - | E | F | |
II. Vozíky se spalovacími motory | Plošinové a nízkozdvižné | - | - | G | - |
Vysokozdvižné |
H1 (do 5tun) H2 (nad 5 tun) |
||||
III. Terénní vozíky | Vysokozdvižné | - | - | T | - |
ČSN 26 8805 z července 2000 část věnovanou školení obsluh a specifikaci vozíků zrušila bez náhrady a ponechala na provozovateli vozíků a instruktorech volnou ruku, zda budou dále užívat rozdělení dle tab. 1 s odpovídajícími vysvětlivkami, či do kvalifikačních dokladů uvedou pouze konkrétní vozíky nebo použijí rozdělení vozíků dle ČSN 26 8805 vydané již v květnu roku 1972, opět s příslušnými charakteristikami.
Po zrušení celostátně zavedeného systému školení řidičů motorových vozíků dle ČSN 26 8805/1972, byl vytvořen pro zachování kontinuity školení akreditovaný certifikační orgán ČSMM-L Praha č. 3073 a později další IVBP Brno – nyní SZÚ Brno. Tyto orgány, používají zjednodušené rozdělení vozíků, vycházející z ČSN ISO 5053 (26 8801) Motorové manipulační vozíky – Terminologie, platné od dubna 2001. Rovněž používají i mezinárodní terminologii (angličtina viz tab. 3) pro možnost vystavovat kvalifikační osvědčení uplatnitelné i pro státy Evropské unie. Tiskopisy kvalifikačních dokladů (průkazů) vydané uvedenými certifikačními orgány obsahují vysvětlivky dle níže uvedené tabulky 2.
Ve smyslu předmětného dotazu lze, s ohledem na metodiky certifikačních orgánů, uvést:
Terénní vozíky jsou dle ČSN ISO 5053 pouze specifickou formou vidlicových vozíků s protiváhou (viz. čl. 3.1.3.1.1) definované v čl. 3.1.3.1.8 Vozík s protiváhou a koly určený především k provozu v přírodním a neupraveném terénu, například na stavbách. Z hlediska druhu energie /pohonu či pohonného média/ viz čl. 3.2 se dělí na:
- motovozíky - benzinový motor, motor na zkapalněný uhlovodíkový (zemní) plyn – LPG, (CNG), vozík s kombinovaným motorem LPG/benzin, vozík s naftovým motorem),
- elektrovozíky - akumulátorový vozík, vozík s vnějším zdrojem energie, vozík se spalovacím motorem a elektrickým přenosem výkonu.
Rozdělení a specifikace vozíků dle akreditovaného certifikační orgánu – tabulka 2:
Druh |
Třída I. Elektrické vozíky Třída II. Vozíky se spalovacím motorem |
A | Plošinové, nízkozdvižné, tažné a tlačné ručně vedené |
B | Plošinové, nízkozdvižné a tažné a tlačné s pákovým řízením |
C | Plošinové, nízkozdvižné a tlačné s volantovým řízením |
D | Vysokozdvižné ručně vedené |
E | Vysokozdvižné s pákovým řízením |
W1 | Vysokozdvižné s volantovým řízením do 5 t nosnosti |
W2 | Vysokozdvižné s volantovým řízením nad 5 t nosnosti |
G | Vysokozdvižné se zdvihací plošinou |
Z | Zvláštní motorové manipulační vozíky |
Terénní vozíky s pohonem LPG lze tedy zařadit do třídy II druh WI případně W2 (pohon LPG), čili motorový manipulační vozík se spalovacím motorem.
Zvláštní vozíky nezařaditelné do uvedených tříd a druhů nutno zvlášť písemně specifikovat.
Publikováno v Poradce BOZP – otázky a odpovědi, 21. ročník, vydával ROVS
Dotaz č.141
Jako odběratel vašeho časopisu Poradce BOZP bych rád vznesl dotaz, který se týká kontrol vykonávaných OIP na nelegální zaměstnávání, který jsme řešili při školení řidičů (zejména "referenti"). Musím se prokázat platnou pracovní smlouvou při služební cestě - při vlastní cestě a zejména v místě oficiálního jednání v cizí firmě? Jak je to s případnou kontrolou, pokud jsem v pobočném, odděleném závodě, ale stále v jednom městě (vzdálenost závodů cca 2 km).
Odpověď
Dle § 136 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů (dále ZoZ) je právnická nebo fyzická osoba povinna mít v místě pracoviště kopie dokladů prokazujících existenci pracovně právního vztahu (a kopie dokladů prokazujících oprávněnost pobytu cizince na území ČR po dobu trvání zaměstnání a dobu 3 let od skončení zaměstnávání tohoto cizince).
Dle § 132 ZoZ jsou zaměstnanci orgánů kontroly oprávněni při kontrolní činnosti vyžadovat od fyzických osob, které se zdržují na pracovišti kontrolované osoby a vykonávají pro ni práci, osvědčení totožnosti, a nejde-li o manžela nebo dítě kontrolované fyzické osoby, i prokázání, že tuto práci vykonávají na základě pracovněprávního vztahu nebo na základě jiné smlouvy. U cizinců jsou dále oprávněni vyžadovat předložení povolení k zaměstnání, pokud zákon jeho vydání vyžaduje, a povolení k pobytu, zelenou kartu nebo modrou kartu, pokud ji zákon vyžaduje.
- Fyzické osoby jsou povinny osvědčit svou totožnost a prokázat další skutečnosti uvedené v předchozím odstavci.
- Pracovištěm kontrolované osoby se pro účely tohoto zákona rozumí místa určená a obvyklá pro výkon činnosti kontrolované osoby. Za činnost kontrolované osoby se považuje zajištění výroby nebo poskytování služeb a obdobná činnost podle zvláštních právních předpisů.
V případech, na které se tážete („při služební cestě …“), je za předmětné pracoviště považováno sídlo nebo provozovna zaměstnavatele, kde se nachází vedoucí, který Vás řídí. Inspektor ověří na místě, kde se při práci budete nacházet, Vaši totožnost a následně ověří existenci pracovněprávního vztahu kontrolou kopií dokladů v místě pracoviště Vašeho nadřízeného.
Od 1. 5. 2014 dojde v důsledku přijetí kontrolního řádu k úpravě zákona č. 435/2004 Sb., § 132, kdy fyzická osoba, která se zdržuje na pracovišti kontrolované osoby a koná práci, je povinna orgánu kontroly prokázat totožnost občanským průkazem nebo cestovním dokladem.
Publikováno v Poradce BOZP – otázky a odpovědi, 21. ročník, vydával ROVS